Pécsi íróprogram

Múlt és jelen
Rezidenseink
Művek
mehes.karoly@meheskaroly.hu
A honlapon megjelenő szövegek és képek szerzői jogi védettség alatt állnak.
cikkek ::


Ugródeszka vagy süllyesztő: húsz éve Minardi a Forma–1-ben

2005

Gian Carlo Minardi nem tud fényes sikerekről számot adni két évtizedes F1-es múlt után, hiszen még a dobogó legalsó fokára sem értek oda egyszer sem, ám a faenzai cégalapító ugyan csak szereti felenmlegetni, ki mindenki is köszönheti a Minardinak, hogy bemutatkozhatott az autósport csúcsán - és lépett tovább felfelé. Illetve, tegyük hozzá gyorsan: vagy tűnt el a süllyesztőben, többnyire örökre.

Anno 1985. Az egy autóval bemutatkozó istálló azt a Pierluigi Martinit indította, aki leghűségesebb pilótájuk maradt: kisebb megszakításokkal kerek egy évtizeden át nyomta a gázt Minardival, máig ő az egyetlen, akinek sikerült élre állnia (1 kör erejéig az 1989-es Portugál Nagydíjon). Mégse kellett nagyobb csapatoknak, csak a Dallaránál tett egy vargabetűt 1992-ben.
Természetesen, a Minardi-pilótának lenni az esetek 80 százalékában nem annyira tehetség dolga volt, mint inkább a pénzé. Ettől függetlenül, amíg Gian Carlo vezette a céget, nem csak a pénz beszélt, nála általában olyan tehetséges ifjak nyertek bizonyítási lehetőséget, akik valamely alacsonyabb osztályban, F3000-ben, F3-ban mindenképp a legjobbak közé számítottak. A bolondos, 38 éves Giovonanni Lavaggi szerepeltetése nyilván kivételnek számított, de őt senki nem nevezte amúgy a jövő reménységének. Amikor Paul Stoddart ma arról beszél, hogy a jelenlegi mezőny fele a Minardinál kezdett, s lám, mire vitték, részben igaza van, mint ahogy az is igaz, hogy a Minardi a 2000-es évek elején még a korábbinál is jobban leszakadt fejlesztésben a többi istállóhoz képest, ezért, minden eddiginél nehezebb egy még oly tehetséges ifjonc számára is, hogy megvillantsa képességeit, mert egy idő után senki se lát nagy bűvészmutatványt abban, hogy az illető 7 mp helyett csak 6-tal lassúbb az élbolynál, holott ez is nagy erőfeszítést igényel többnyire.
Biztos, hogy bárki számára hatalmas sansz, ha akár csak egy Minardival is rajthoz állhat a F1-ben – ezt tudjuk jól Baumgertner Zsolt esetéből. De az is igaz, hogy az illetőben tényleg valami nagyon extrának kell rejteznie, illetve megmutatkoznia, hogy továbbléphessen a mezőny végéről. És akkor még mindig messze nem arról van szó, hogy íme, az új világbajnok...
Méhes Károly


Akik egyértelműen befutottak a bemutakozók közül:

Nannini: a Benettonhoz
Fittipaldi: az Arrowshoz
Fisichella: a Jordanhez, onnan a Benettonhoz, vissza a Jordanhez, onnan a Sauberhez, majd a Renault-hoz
Trulli: a Prosthoz, onnan a Jordanhez, onnan Renault-hoz, onnan a Toyotához
Gené: tesztpilótának a Williamshez, majd a Ferrarihoz
Alonso: a Renault-hoz
Webber: a Jaguárhoz, onnan a Williamshez


Ideig-óráig húzták még a F1-ben:

Ch. Fittipaldi: + 1 év az Arrowsnál
Davidson: + 2 év a BAR-nál (tesztpilóta)
Wilson: + fél év a Jaguárnál
Kiesa: + fél év a Jordannél (tesztpilóta)

Kibukók a bemutatkozók közül:
Campos 2 évad után
Sala 2 évad után
Barilla két fél évad után
Barbazza fél évad után
Marquez 3 évad után
Lavaggi 2 csonka évad után
Tuero 1 évad után
Sarazzin 1 verseny után
Mazzacane 1 évad után
Yoong 2 csonka évad után
Bruni 1 év után


Valamennyi Minardi-pilóta névsora:
(vastag betűvel, aki itt debütált)

1. (1.) Pierluigi Martini (1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1993, 1994, 1995)
2. Andrea de Cesaris (1986
3. (2.) Alessandro Nannini (1986, 1987)
4. (3.) Adrian Campos (1987, 1988)
5. (4.) Luis Perez Sala (1988, 1989
6. (5.) Paolo Barilla (1989, 1990)
7. Gianni Morbidelli (1990, 1991, 1992)
8. Roberto Moreno (1991)
9. (6.) Christian Fittipaldi (1992, 1993)
10. Alessandro Zanardi (1992)
11. (7.) Fabrizio Barbazza (1993)
12. Jean-Marc Gounon (1993)
13. Michele Alboreto (1994)
14. Luca Badoer (1995, 1999)
15. Pedro Lamy (1995, 1996)
16. (8.) Tarso Marques (1996, 1997, 2001)
17. (9.) Giancarlo Fisichella (1996)
18. (10.) Giovanni Lavaggi (1996)
19. Ukijo Katajama (1997)
20. (11.) Jarno Trulli (1997)
21. (12.) Esteban Tuero (1998)
22. Sindzsi Nakano (1998)
23. (13.) Marc Gené (1999, 2000)
24. (14.) Stephane Sarazzin (1999)
25. (15.) Gaston Mazzacane (2000)
26. (16.) Fernando Alonso (2001)
27. (17.) Alex Yoong (2001, 2002)
28. (18.) Mark Webber (2002)
29. (19.) Anthony Davidson (2002)
30. (20.) Justin Wilson (2003)
31. (21.) Nicolas Kiesa (2003)
32. Jos Verstappen (2003)
33. (22.) Gianmaria Bruni (2004)
34. Baumgartner Zsolt (2004)
35. (23.) Christijan Albers (2005)
36. (24.) Patrick Friesacher (2005)
37. (25.) Robert Dornboos (2005)

Tehát összesen 37 pilóta szerepelt Minardi-színekben 20 év alatt, és közülük 25-en első versenyüket futották Minardival.

Összehasonlításképp, a Ferrari-pilóták száma 1985-2005 között:

1. Michele Alboreto
2. René Arnoux
3. Stefan Johansson
4. Gerhard Berger
5. Nigel Mansell
6. Alain Prost
7. Jean Alesi
8. Gianni Morbidelli
9. Nicola Larini
10. Michael Schumacher
11. Eddie Irvine
12. Mika Salo
13. Rubens Barrichello

A 13 versenyzőből csak Johansson, Morbidelli (1 verseny), Larini és Salo nem nyert futamot, és csupán Morbidelli nem szerzett legalább 1 dobogós helyezést, ám egyetlen ferraris versenyén ő is pontszerző volt 6-ként.